Bevezető
A kognitív képességek és a szocio-emocionális viselkedés terén korai vagy tartós fejlődési problémákkal küzdő gyermekeknél négyszer nagyobb volt az esélye annak, hogy serdülőként nem mennek át a vizsgán, mint azoknál, akiknek nem voltak ilyen problémáik – derült ki egy brit tanulmányból.
Módszer
Ez a longitudinális vizsgálat 9.084, 3-14 éves korú gyermek kognitív és szocio-emocionális fejlődésére vonatkozó expozíciós adatokat elemzett az Egyesült Királyság Millennium Cohort Study-jából.
Az iskolai végzettséghez öt vagy több középiskolai tantárgy sikeres vizsgája tartozott 16 éves korban.
A kognitív és szocio-emocionális problémák hozzájárulását a rossz iskolai eredményekhez számszerűsítették.
Üzenet
A késői szocio-emocionális problémákkal küzdő gyermekeknél 2,5-szer nagyobb volt az esélye annak, hogy nem érik el a szabványos GCSE-érettségit, mint a fejlődési problémákkal nem küzdő gyermekeknél (esélyhányados [OR], 2,5; 95% CI, 2,1-3,0).
A korai kognitív és szocio-emocionális problémákkal küzdő gyermekeknél négyszer nagyobb volt az esélye annak, hogy nem érettségiznek át a GCSE tantárgyakból, mint azoknál, akiknek nem voltak fejlődési problémáik (OR, 4,2; 95% CI, 3,4-5,3).
A legnagyobb kockázatot a tartós kognitív és szocio-emocionális problémákkal küzdő gyermekeknél figyelték meg (OR, 4,4; 95% CI, 3,3-5,8).
A serdülőkori rossz vizsgaeredmények mintegy 17%-át a gyermekkori kognitív és szocio-emocionális viselkedési problémákra vezették vissza (korrigált, a népességhez rendelhető hányad, 17%; 95% CI, 15%-19%).
A gyakorlatban
A tanulmány konkrét eredményeket rendelt ahhoz a hipotézishez, hogy a kisgyerekkori fejlődés zavara tanulási nehézségekhez vezet. Erre vonatkozóan az utóbbi évtizedben számos megfigyelés és tudományos publikáció született. Tekintettel arra, hogy a gyermek fejlődésében kiemelt kockázati tényező az anya lelki egészsége, illetve a szülés utáni depresszió (PPD) előfordulása. Ezáltal még egyértelműbb bizonyíték született a PPD megelőzésének és megfelelő kezelésének kiemelt fontosságára.